måndag 20 maj 2013

Hus 5 av 100!

Här kommer hus 5!


Stora Hotellet i Hörby.

Jag har inte hittat så mycket information om det som en gång var Stora Hotellet i Hörby men detta har jag hittat:

Den 25 maj 1901 var det feststämning i Hörby, då invigdes Stora Hotellet med bal och supé. 
Entréavgiften för män var tre kronor, för kvinnor två kronor.

Hotellet ritades av gästgivaren Nils Persson 1897, men det dröjde således något år innan arkitekt Alfred Arwidius, Malmö, förverkligade byggnadsidén. (Vill du läsa om alla byggnader han varit arkitekt till så kan du läsa om det HÄR.)

Stora Hotellet drevs i privat regi till 1940-talet, då Skar tog över. 

Det fungerade bra till början av 1970-talet, då restaurangbolaget började få lönsamhetsproblem i Hörby och stängde hotellet.
En omöjlig situation, ansåg Hörby kommun och köpte byggnaderna och arrenderade ut hotell- och restaurangrörelsen.

Källarmästare Torsten Vollmer var i flera år krögare på hotellet, efter honom kom och gick arrendatorerna.

I juli 1988 tillträdde Ronny Persson samt systrarna Cecilia, Charlotte och Katarina Ekblad som arrendatorer och hotellet blomstrade upp igen under en period.

År 1998 köpte Per Olof Skerup hotellet av Hörby kommun för två miljoner kronor.


HÄR har jag hittat information om Stora Hotellet i Hörby i Sydsvenskan.
Hämtad 2013-05-20.

Stora Hotellet ligger mitt i Hörby, på Gamla Torg och med kyrkan som granne.

HÄR  kan du boka hotellrum på Stora Hotellet.

2 kommentarer:

  1. Jag har sett det några gången när bussen mellan Kristianstad och Malmö stannat till i Hörby. Verkar vara ett ställe som det ofta varit kämpigt att få att överleva, inte minst med tanke på hur många som verkar ha försökt.

    SvaraRadera
  2. Jag har precis varit och tittat på Stora hotellet i Norrköping och så kommer jag tilld ig och hittar ännu ett. Lite kul. :)

    Det har jag ju också sett ett par gånger, åtminstone när jag var liten - och t.o.m. tonåring, då jag besökte Hörby marknad. Nu är det länge sedan jag var i Hörby.

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in till mig!

Det är alltid kul att se att du varit här
så det är kul om du lämnar en kommentar här!

Ha det bra!
Kram Kakan